השמנה בכלבים

מאת: ד"ר גלית לוין גיחון

"הצילו הכלב שלי שמן !!!- מה לעשות?"

השמנת יתר הינה הבעיה התזונתית השכיחה ביותר הנראית בכלבים . עודף משקל מוגדר כעלייה ב % 10-20 מעל המשקל האידיאלי של הכלב, וכלב שמן מוגדר ככלב השוקל מעל 20% ממשקל הגוף האידיאלי התואם לגזעו.
השמנה מתחילה בד"כ בגיל שנתיים ונפוצה יותר בנקבות מאשר בזכרים .

סימני ההשמנה :
ראשית , מומלץ לפנות לווטרינר על מנת שיאבחן האם חיית המחמד שלכם סובלת ממשקל יתר, יעריך את חומרת ההשמנה ויבדוק האם הסיבה להשמנה אינה בשל מחלה אחרת.
קביעת המצב הגופני נעשית לפי מס' מדדים בעת בחינת צורת הכלב ממבט עליון ומבט מן הצד:
• בכלב שמשקלו אידיאלי- ניתן למשש את הצלעות ללא עודפי שומן מיותרים מעליהן, המותניים נראים בבירור מלמעלה מיד לאחר הצלעות, וכאשר מתבוננים מהצד קו הבטן התחתונה משוך יפה למעלה.
• לעומת זאת בכלב שמן – בקושי ניתן למשש את הצלעות, ישנו מעטה שומן כבד מעליהן , עודפי שומן ניכרים באזור המותניים ובסיס הזנב כך שכמעט ולא רואים את המותניים, במבט מהצד לפעמים ניתן קצת לראות את קו הבטן התחתונה.

.
הגורמים להשמנה:
בכלבים, בניגוד לאנשים , לא ידוע בבירור האם קיימת השמנה גנטית, אך היות וישנם גזעי כלבים כגון הלברדור רטריבר, כלבי התחש, הקוקר ספניאל , הביגלים והבאסטים, שהנם בעלי סיכון גדול יותר להשמנה מגזעים אחרים כנראה בחלקם בכל זאת קיים מרכיב גנטי.

כמונו, גם בכלבים ההשמנה נגרמת בד"כ מחוסר איזון בין הצריכה הקלורית ובין ההוצאה הקלורית היומית, כלומר כאשר חיית המחמד אוכלת יותר, פחות פעילה פיזית או שניהם יחד היא תשמין.
אכילת יתר היא לרוב כתוצאה מהאכלת יתר של הבעלים, מתן חטיפים עתירי שומן ואף מתן שאריות מהארוחה המשפחתית.
גורמים נוספים הם הזדקנות הגורמת לירידה בפעילות, ירידה במטבוליזם של הגוף והתפתחות מחלות כגון מחלות מפרקים ותת פעילות של בלוטת התריס.
.
הסכנות הבריאותיות כתוצאה מההשמנה :
נמצא שהשמנה גורמת לירידה בשנתיים בתוחלת החיים בהשוואה לכלב לא שמן, כמו כן עלולה להחמיר בעיות אורטופדיות ומחלות אגן, לגרום לירידה במערכת החיסונית של הגוף, לעלייה ברמת השומנים , יתר לחץ דם, ולעודד מחלות כגון מחלות לב וסוכרת.

אז איך גורמים לכלב לרדת במשקל?

הצלחה ארוכת טווח לירידה במשקל תלויה ראשית כל במודעות שלכם הבעלים לצורך בירידה במשקלו של הכלב ובשיתוף הפעולה שלכם להצלחה זו.
כאמור לעיל, היות וההשמנה נגרמת מחוסר איזון בין הצריכה להוצאה הקלורית , הרי הדרך היעילה ביותר לגרום לירידה במשקל היא פשוט לגרום למאזן קלורי שלילי – איך עושים זאת? – ע"י שילוב של הקטנת הצריכה הקלורית והגברת הפעילות הגופנית.

לרוב חברות המזון המוכרות מזון רפואי יש מזונות שמטרתם לגרום לירידה במשקל הכלב , וניתן להתייעץ על כך עם הווטרינר המטפל בכלבכם . מזונות אלה מספקים כמות קלורית קטנה אך ללא פגיעה ברמות הויטמנים והמינרלים שלהם זקוק הכלב.
יש להימנע מהקטנת כמות האוכל הרגיל שהכלב קיבל עד כה לצורך ירידה במשקל, היות ומתן מועט של אוכל מעבר לכך שישאיר את חיית המחמד שלכם רעבה, יגרום גם לירידה ברמות המינרילים והויטמינים שהכלב יצרוך ואשר חיוניים לבריאות גופו.

יש לחלק את כמות האוכל היומית למס' ארוחות קטנות (לפחות 2) , במידה והכלב גם נוהג לקבל חטיפים על מנת לא לפגוע מדי בשגרת חייו, הרגליו ובקשר שלו אתכם , ניתן לתת במקום החטיפים הרגילים והמשמינים חטיפים דיאטטיים, ולהגביל את כמות החטיפים כך שיהוו פחות 10% מהצריכה הקלורית היומית של הכלב.

על מנת לעקוב אחר הצלחת תהליך הירידה במשקל יש לשקול את הכלב לפחות פעם בשבועיים. הרזייה בשיעור של 1% ממשקל הגוף בשבוע נחשבת כהרזייה בטוחה. במידה והתוצאה אינה משביעת רצון ניתן לחשוב על הגברת הפעילות הגופנית או הורדת הצריכה הקלורית בהתאם למשקלו החדש של הכלב.