זהירות שוקולד!

מאת: ד"ר גלית לוין גיחון

יש דעה רווחת שאסור לתת שוקולד לכלבים בגלל שהוא גורם לתולעים – ובכן, הרשו לנו לנפץ זאת – שוקולד לא גורם לתולעים. אסור לתת אותו מפני שהוא מאד רעיל לכלבים וחתולים!!!

פולי הקקאו מכילים כמויות גדולות של מרכיב בשם תיאוברומין – זהו מרכיב המתפרק בקלות אצל בני אדם, אך מתפרק לאט מאד בגוף הכלב או החתול, ולכן גורם לפגיעה עצבית חמורה.

מה הכמות הרעילה?

תלוי בסוג השוקולד. ככל שהשוקולד מריר יותר ומכיל אחוזי קקאו רבים יותר, כך הוא מכיל יותר תיאוברומין ולכן מסוכן יותר. שוקולד לאפיה מכיל פי 10 תיאוברומין משוקולד חלב.

כלב השוקל כ-10 ק"ג יכול להגיע להרעלה קשה מחפיסה אחת (100 גרם) של שוקולד מריר.

מהם סימני ההרעלה?

הסימנים מתחילים כ-6-12 שעות לאחר הבליעה:

בשלבים ראשונים יהיו הקאות, שלשולים, שתייה והשתנה מוגברים, עלייה בחום הגוף, התרגשות ופעלתנות מרובה, רעידות שרירים, נשימה מהירה.

בשלבים חמורים יותר של הרעלה נראה נוקשות שרירים, פרכוסים, ירידה בלחץ דם, הפרעות בקצב הלב עד דום לב ומוות.

מה לעשות?

לרוץ לוטרינר הקרוב! ככל שהכלב יגיע מהר יותר אחרי שאכל את השוקולד כך אפשר יהיה לעזור לו ביעילות גבוהה יותר ולמנוע את המשך ההרעלה.

הדרך היעילה ביותר לעצור את התהליך היא לעורר הקאה. טיפול זה אפקטיבי עד שעתיים-שלוש אחרי הבליעה, כל עוד השוקולד עדיין בקיבה.

אם הכלב לא הקיא יש להמשיך לשטיפת קיבה  – תהליך הנעשה בהרדמה.

לאחר מספר שעות השוקולד עובר למעי ושם כבר מתחיל להיספג. בשלב הזה הוטרינר יכול לספק טיפול תומך בלבד – מתן נוזלים, מתן תרופות נגד פרכוסים, קירור הגוף, תרופות להסדרת קצב הלב, הכנסת קטטר שתן ומתן פחם פעיל בכמות גדולה למנוע המשך ספיגה. טיפול זה ניתן כמובן כשהכלב מאושפז ובהשגחה.

מניעה

כמו תמיד, זה הטיפול הבטוח והאפקטיבי ביותר. אסור לתת שוקולד או מזונות המכילים שוקולד או קקאו (עוגיות, גלידה) לכלב ויש להחביא את השוקולד במקומות שאליהם הכלב לא יכול להגיע. לא להשאיר חפיסות שוקולד או עוגות שוקולד על השיש – גם כלבים קטנים מצליחים לטפס לשם לא פעם ולאכול תבנית שלמה.

אגב, שוקולד רעיל עוד יותר בחתולים מאשר בכלבים – אך למרבה המזל חתולים בדרך כלל לא כל כך אוהבים את הטעם. מצד שני, חתולים יכולים להגיע לכל מקום ולכן יש להיזהר כפליים בהחבאה.

זהו סקיי, גור חמוד ושובב בן 4 חודשים שהגיע לשיש ואכל תבנית של בראוניז שהכילה 200 גרם שוקולד מריר ועוד 2 כפות קקאו. למרבה המזל הבעלים שלו שמו לב לכך מיד והגיעו איתו במהירות למרפאה. הצלחנו לעורר הקאה וכך בעצם ניצלו חייו.

אפשר לראות את המבט המבוייש שלו ליד הבראוניז שהקיא…